Hoofdstuk 11 | Je bent rijk en je rommelt wat

2000-2002

Iedereen die op zoek is naar heroïsche herinneringen over de jongste, snelste, wildste en grootste omroep van Nederland, kan hier beter stoppen met lezen. Na vijftien mooie en trendsettende jaren op zee, twintig roerige en geruchtmakende jaren in het bestel en vijf moeilijke maar uiteindelijk toch succesvolle jaren als commerciële zender, houdt hier het woelige Veronica-verhaal op. Met het ingrijpende besluit om de hmg te verlaten en vervolgens de onderhandelingen met SBS te torpederen, eindigt het vrolijke en spannende jongensboek over de eens zo toonaangevende omroep. Nee, het verhaal is niet klaar maar het vervolg is niet altijd even leuk, want dit gaat over een Veronica waarvan vrijwel niemand iets heeft meegekregen.

 

Wie tóch wil weten wat Veronica eigenlijk heeft uitgevreten in de jaren tussen de hmg en de huidige nieuwe vorm: dit is het verhaal over breedbanduitzendingen die niemand heeft gezien maar die wel miljoenen kostten. Dit is de periode waarin Veronica te zien was op tmf, een kanaal deelde met KinderNet en Nickelodeon. Dat kostte vele tientallen miljoenen maar dat heeft ook vrijwel niemand gezien. Dit is de tijd van het carrouselmodel, doelgroepentelevisie en extreme seks op het open net. Dit is de meest obscure passage uit de geschiedenis van Radio Veronica, de zender die na twee jaar stilte als bescheiden kabelzender terugkeert. Maar dit zijn bovenal de jaren van interne problemen, ruzies, traineren, clashende ego’s, geldsmijterij, strijd, vriendjespolitiek, inschattingsfouten en wanbeleid. Hoe een eens zo sterk merk bijna kapotgemaakt werd…

 

Veronica, trendsetter in breedband internettelevisie

 

Voor positieve mensen leek Veronica begin deze eeuw juist aan de wieg te staan van een zoveelste wedergeboorte. De omroep zou namelijk gaan pionieren met breedbanduitzendingen op internet. Als eerste zou de club tv én online games aanbieden en daarmee een trend zetten. En wie was er weer het eerste bij? Veronica!

 

De omroep was al vroeg begonnen met internet, had daar een succesvolle portal opgezet en haalde bescheiden bedragen binnen met Veronica Digitaal. En als Van der Reijden in 1999 de hmg wil verlaten, lijkt een toekomst op het wereldwijde web nog helemaal niet zo’n gek idee. Dit is de periode van de dotcom-hype, de overschatting van de mogelijkheden die internet in de toekomst zou gaan bieden. Een hype die als een zeepbel uiteen zou spatten in 2000 en waarbij mensen die daar veel geld in hadden gestoken er behoorlijk bij in zouden schieten. Niet dat de toekomstverwachtingen luchtkastelen waren. Alleen het tempo waarin de veranderingen ingeburgerd zouden raken, werden weer eens schromelijk overdreven. Dat gebeurt bij alle nieuwe technieken en distributiemethodes in de media. Dat had de komst van betaalzender Sport 7 in 1997 ook al bewezen. Daar was het de bedoeling dat abonnees twee gulden per maand zouden betalen om betaal-tv mogelijk te maken. Ook een te vroeg ingezette trend, want we wilden niet over naar digitale televisie. We zijn niet bereid ergens voor te betalen als het voorheen gratis was of ergens anders voor niks te krijgen is. Het Nederlandse publiek is weerbarstig en conservatief. We lopen niet voorop bij nieuwe ontwikkelingen. We mopperen wel over het media-aanbod, maar als het erop aankomt zijn we best tevreden met wat er op radio en tv is. In ieder geval niet ontevreden genoeg om zelf actief op zoek te gaan naar een ander aanbod, content geheten in de mediasector en internetwereld.

 

Voor díe wijsheid was begin 2000 geen ruimte. Veronica had tenslotte anderhalf jaar lang geen radio- of tv-zender en moest toch wat. In mei dat jaar legt voorzitter Van der Reijden het zo uit in de Volkskrant: ‘Ik bekijk de toekomst van de televisie vanuit de mogelijkheden die internet ons biedt. Je hoeft geen futurist te zijn om te onderkennen dat televisie in z’n huidige hoedanigheid, waarbij mensen passief beelden tot zich nemen, steeds meer terrein zal moeten prijsgegeven. Helemaal zal het niet verdwijnen, maar de toekomst is aan internet en breedbandinternet.’ Of broadbandinternet, zoals Joop het deze dagen noemt. Hij hoopt dat de interactieve tv-uitzendingen en spelletjes een heel specifiek publiek zullen bereiken. Bij zo’n individuele keuze past ook hele gerichte reclame en dat is winst boven een algemeen tv-kanaal. Zo dagdromen de pioniers die dagen. ‘Het zal in het begin voor een heel beperkt publiek zijn en je zult er geld op toeleggen’, erkent Van der Reijden, ‘maar als je een businessplan schrijft voor de komende vijf jaar dan moet je over vijf jaar midden in de broadbandmarkt zitten. Anders kun je het wel schudden.’ 

 

Veronica is Jamby is Veronica

 

De inspiratie komt niet van ver. Oud-Veronicaan en whizzkid Adam Curry had Veronica al vroeg aan allerlei internet-experimenten geholpen. De eerste bestuurbare webcams bij de Mega Music Dance Experience in 1994 waren een vliegende start geweest. Curry komt in 1999 weer terug uit Amerika en richt in Amsterdam een luxe grachtenpand in voor zijn nieuwe internetbedrijfje. Daar gaat hij onder andere de website van de popgroep U2 maken en allerlei nieuwe applicaties bedenken. Hij noemt het bedrijf (United Resources of) Jamby, waarbij Jamby staat voor Just Anarchy Made By You. Dat bedrijf ziet eruit zoals het klinkt: in een hip kantoor zitten veel kekke jongens en lekkere meisjes van alles achter Apple-monitoren te doen. Wat is niet helemaal duidelijk, maar mensen die dat zeggen, verdoezelen daarmee slechts hun onwennigheid met Nieuwe Media. Op de zolder van Jamby headquarters is nergens een werkplek te vinden. De grond van de grote witte ruimte is bezaaid met ligkussens. Hier kunnen de helden van Jamby inspiratie opdoen. Of Chief Executive Officer Curry kan hier sigarenrokend of lurkend aan een flinke joint indruk maken op bezoekers die op zoek zijn naar aansluiting met die nieuwerwetse media. Ze begrijpen zelf niet zo goed waar het om draait, maar die zelfverzekerde Adam Curry met zijn charmes en flair lijkt het zo goed te weten, daar kunnen we maar beter bij aansluiten, anders missen we misschien de boot. Ongeveer zo moeten de overgebleven Veronicanen ook gedacht hebben.

 

Er liepen dus al heel wat analoge lijntjes tussen Veronica en Jamby. Eind 1999 komt vriend en net opgestapte Veronica tv-directeur Unico Glorie zich bij Adam Curry aansluiten. Dat was niet zomaar. In de pers roept hij dat hij is opgebrand en het rustiger aan wil doen. Maar tot dat besef is hij pas gekomen na niet gelukte pogingen om een zelfstandige doorstart te maken met The Young One. Daarvoor ging Unico praten met Fons van Westerloo van SBS. Zou The Young One naast sbs6 en Net5 kunnen starten?

 

Jan Hoogesteijn is één van de weinige andere oudgedienden die zag wat er gebeurde. Hij zegt: ‘Dat latere contract met Jamby is alleen gesloten om die jongens bij SBS weg te houden. Unico zat daar met Fons van Westerloo te lullen over een zelfstandige doorstart van The Young One. Dat wilde Van der Reijden voorkomen. Hij moest Unico dus voor het ‘nieuwe’ Veronica binnenhalen.

 

En dus gaat Unico Glorie weer voor Veronica werken. Unico: ‘Joop wilde een aantal weken over me beschikken, om hem te adviseren. Ik heb hem bij een aantal projecten geholpen. En hij wilde van mij weten wat dat Jamby nou inhield. Dus ik vertel hem wat wij allemaal doen. En hij hoort het ongelovig aan en zegt: ‘Dat kan helemaal niet. Dat moeten wíj doen. Dat ís Veronica Digitaal.’ Opeens zag hij het licht.’ Peter Hoogendoorn: ‘Er waren al gesprekken met SBS geweest. Van der Reijden wilde met SBS én Jamby een multimediaal concept ontwikkelen.’ Unico en Adam hebben echter nog grotere ambities. Ze zoeken manieren om het stuurloze Veronica over te nemen. De club is tenslotte zonder concrete plannen uit de hmg gestapt. En die voorzitter, de 73-jarige Van der Reijden, heeft daar zijn langste tijd wel gehad. Er volgen dus in alle stilte, buiten de schijnwerpers van de pers, gesprekken tussen de twee oud-Veronica-helden en de toenmalige bestuurders. Inzet voor Adam en Unico: overname van de club, een zelfstandige toekomst voor de tven radiopoot én breedband experimenten. 

 

Adam en Unico willen Veronica overnemen

 

Adam Curry: ‘Ik zag het helemaal zitten met breedband. Jeetje mina, we kunnen nu op heel veel verschillende manieren uitzenden en die gasten bij Veronica zitten maar te klungelen! Ik zag een heel grote opportunity voor Veronica. Van der Reijden vond alle plannen te gek. Dus we gingen praten en zeiden: ‘Jongens luister, wij willen het nieuwe Veronica gaan runnen. Wij willen met de kennis van Unico andere constructies vinden om uit te kunnen zenden.’ Meerdere keren hebben we het gepresenteerd voor de ledenraad en het bestuur. Wat heb ik vaak powerpointpresentaties staan houden, zeg. 

 

Iedereen vond onze plannen erg leuk. We hadden Veronica bijna zover gekregen. Maar Van der Reijden nam nooit een beslissing. Het leek wel of hij meer van onderhandelen hield dan van de deal maken. Hij maakte nooit een fucking deal af.’

 

Adam en Unico hebben nog veel meer plannen met hun oude club. Curry: ‘Ja zeg, we hadden op een gegeven moment het idee om Veronica helemaal binnenstebuiten te keren. Waarom maken we er geen nv van? Ieder Veronica-lid krijgt een aandeel. We brengen de hele teringzooi naar de beurs. Ik heb daar de financiers van Mees Pierson bij gehaald. Alles had ik klaar liggen, fantastisch! Dát had nog de explosie kunnen zijn die Veronica legendarisch had kunnen maken, de totale commerciële exploitatie. Een miljoen mensen naar de beurs: gigantisch was het geweest. Dat was het Mees Pierson/Fortis Bank-plan. Ah man, dat verhaal klopte zo! Hier waren twee Veronicanen die het nieuwe Veronica zouden begeleiden. We spraken met SBS over tv en ik wilde mijn reality serie Adam’s Family bij ze op tv brengen. Maar bij Veronica vonden ze het allemaal maar niks. Ze zouden zelf wel een tvzender en programma’s regelen. Niet dus.’

 

`Wat ook niet helpt is dat Adam tijdens een presentatie op de Jamby-burelen een mooie functie voor Van der Reijden heeft bedacht. Hij noemt hem @-meritus. Een woordgrapje, want Van der Reijden vond al die woorden met e ervoor, zoals in e-merce en e-mail wel kek klinken. Maar emeritus is natuurlijk ook gewoon een eervolle maar papieren functie voor iemand die zijn beste tijd gehad heeft en nu met een mooie titel mag doen alsof hij nog mee speelt. Peter Hoogendoorn weet het nog: ‘Adam heeft daar een organisatiemodel geschetst zoals zij dat nieuwe Veronica voor zich zagen. Daar stond Van der Reijden weliswaar bovenaan, met Unico en Adam daar vlak onder. Maar hij noemde Joop ‘emeritus’ en dat moet je niet zeggen tegen Joop.’ Jan Hoogesteijn: ‘Het laatste wat Van der Reijden wilde, was op zijn lauweren rusten en het spel overlaten aan Adam en Unico. Het ging bij Joop altijd om het spel en veel minder om de knikkers.’ Willem van der Meer de Walcheren bevestigt deze lezing. ‘Adam wilde voorzitter worden. Daar ging het mis.

 

Hij had tijdens een vergadering tegen Joop gezegd dat hij een of ander onbenullig klusje mocht afmaken en dat zij de rest wel zouden overnemen. Dat hij met pensioen moest, dat kon je niet tegen Joop zeggen.’ Curry zegt: ‘Van der Reijden was een machtswellusteling.’ Is het dan wederom een egokwestie waar het op stukloopt? Hoogendoorn: ‘Jamby heeft zichzelf gewoon overvraagd. Ze hadden wel in het management gemogen, dat had ik ook wel gewild. Maar ze hebben te hardop geroepen dat ze Veronica wilden overnemen.’

 

‘Dan maar’ in breedband

 

De samenwerking loopt niet stuk, er komt een uitgeklede versie. Curry: ‘Toen het zeker was dat Van der Reijden het niet op onze manier wilde spelen, besloten we die breedbandshit vast op te zetten. Stop de rest dan maar in je reet.’ Wat komt er wel van de grond? Niet veel, dat eerste jaar. Unico omschrijft het zo: ‘We zijn een driejarig research- en developmentproject gestart. Veronica zou aandelen krijgen en een bedrijf financieren. Dat eerste jaar hebben we zitten ontwikkelen, ontwikkelen, ontwikkelen.’ Met de deal is naar verluidt vijftien miljoen gulden gemoeid. Maar er is nog niets te zien en er moet wel wat gemeld worden aan de pers. Veronica is tenslotte net uit de hmg gestapt en er is geen concreet zicht op een nieuwe zender. Dus vertelt de zoekende voorzitter enthousiast over de breedbandplannen van Veronica. Verkeerd, volgens Glorie. ‘De fout was dat Van der Reijden het breedbandproject aan de pers vertelde. Voor je het wist was de toekomst van Veronica gebouwd op Jamby. We wilden het het eerste jaar in alle stilte ontwikkelen. De verwachtingen waren nu veel te hoog gespannen.’

 

Wat was er (niet) te zien?

 

De internettelevisie van Jamby komt najaar 2001 online. ‘Nieuw en uniek!’ en ‘The next web’ staat er op experience.veronica.nl. Het gaat om drie programma’s, onder de gezamenlijke noemer eXperience. Allereerst is daar Point Victor, een reisprogramma waarop de kijker kan reageren en invloed kan uitoefenen op de bestemmingen. Plannen voor een complete reisportal in samenwerking met allerlei reisorganisaties liggen klaar. Adam Curry: ‘We hebben twee jongens de wereld rondgestuurd. Het was een soort realitysoap, goed gemaakt. Het waren mooie jongens, ze hadden echt fans. Je ziet nu veel van dit soort programma’s. We wisten dat het ging komen. We waren echt een superproductiehuis.’ Het tweede Jamby-project is Soulmate, een adventure-spelletje waar betere en spannender varianten van bestonden. En het derde breedbandprogramma heette Truth Or Dare, waar op internet gevonden filmpjes opnieuw worden uitgezonden. Mensen kunnen ook zelf filmpjes insturen. Glorie toen: ‘Wat wij hier al ongevraagd binnenkrijgen is ongelofelijk! Veel erotiek en seks, maar ook bijzondere dingen, waar mensen echt veel tijd en geld ingestoken hebben.’ De drie applicaties konden bekeken worden via het overkoepelende programma met de tegenstrijdige naam Freedom Controller. Unico Glorie legt anno 2001 uit: ‘De Freedom Controller neemt eigenlijk je hele computer over, als een soort Windows. Het programma kent je belangstellingen en slaat automatisch filmpjes op die je zullen interesseren. Je kunt er films mee bekijken en uitzenden, videobewerking, e-mail, alles kun je er inbakken.’ Een voor die tijd nog revolutionaire gedachte. Maar latere voorzitter Joris Hillebrand nuanceert: ‘Via het videoframe waren ze gewoon aan de broncode van de mediaplayer gekomen en daar hadden ze een jasje omheen gebouwd. Dat was het, hoor.’

 

Hoe leuk de plannen ook ogen, toch jammer dat ze bijna niet te bekijken zijn. Allereerst moet je natuurlijk een snelle internetverbinding hebben, adsl of kabel dus. Anno 2001 is dat voor hooguit een half miljoen mensen weggelegd. Die zien dan veel mooie graphics maar ook veel tekst in kleine lettertjes. Waar te beginnen, wordt niet snel duidelijk. Er moet veel gelezen en geïnstalleerd worden voordat er eindelijk iets gestart kan worden. En zelfs met een supersnelle verbinding loopt er vooral veel vast. Je moet dus wel een enorme doordouwer of hongerige voorhoedeconsument zijn om hiermee uit de voeten te kunnen.

 

Joris Hillebrand weet nog waarom Veronica toch instemde met de plannen: ‘Het moest een community worden die zelf filmpjes maakte en dat deelde met anderen. Dat is hartstikke goed, juist voor een Vereniging. Nu is de tijd er rijp voor, toen niet. Overigens moest het wel naast een regulier tv-kanaal bestaan hoor, niet in plaats daarvan. Of Van der Reijden er nou echt in geloofd heeft, weet ik niet. Ik denk dat hij ook wat moest doen.’ Curry erkent dat ze te vroeg waren. ‘Ja, we waren wel tien jaar te vroeg. De bandbreedte was er niet en veel dingen werkten nog maar net. Maar we hebben wel echt wat geproduceerd. Twee van die formats zijn op televisie gekomen. Niet op Veronica, maar Veronica had er wel de profits van. Nou ja, veel heeft het niet opgebracht. Maakt allemaal niet uit, we deden allemaal ons werk. Inmiddels werkten wel tientallen freelancers en bedrijfjes aan dit project.’ Resultaten of niet, het is toch niet wat Veronica ervan verwacht had.

 

Onvrede

 

Inmiddels heeft Joop van der Reijden het slagveld moeten verlaten en is Willem van der Meer de Walcheren zijn opvolger. Die kijkt met gefronste wenkbrauwen naar het driejarige contract met Jamby, waarin nogal wat verplichtingen en financiële toezeggingen gedaan zijn. Zo is er een gegarandeerde afnamegarantie besproken. Een lastige toezegging als Veronica geen tv-zender zou krijgen, want om alles alleen op internet uit te zenden, zou nooit voldoende opleveren. Curry: ‘We tekenden een contract, waarvan de eerste zin luidde: Dit contract kan nooit korter duren dan drie jaar. Echt waar!’ Juist die zin zou later nog flink betwist worden. Willem van der Meer de Walcheren besluit om met eigen ogen te gaan bekijken wat er nu eigenlijk gebeurt in dat grachtenpand op de Keizersgracht. Van der Meer de Walcheren: ‘Ik kreeg dat contract gewoon overgeleverd, wist ik veel waar dat over ging. Het was een raar papiertje, dus ik dacht: ik ga maar eens kijken.’ Het viel hem niet tegen. ‘Ik was hartstikke enthousiast. Het zag er leuk uit, creatieve mensen. Van de techniek had ik geen verstand, maar ik had me laten vertellen dat die ook interessant was. Alleen vond ik de opzet niet goed. Ze konden daar maar doen wat ze wilden, niemand die bij Veronica een vinger aan de pols hield. Dus ik wilde kijken of we een fusie konden doen tussen Jamby en Veronica Digitaal.’ Unico herinnert het zich zo: ‘Willem kwam op bezoek op de Keizersgracht. Er was wat discussie geweest over het project. Willem zei geënthousiasmeerd: ‘We kijken er heel kritisch naar. Maar ik heb het gebouw gezien en de mensen, dit ís gewoon Veronica. Zijn jullie te koop?’ Dus wij riepen: ‘Nou Willem, nu ga je wel heel erg hard. We hebben hier ook een stukje waarde opgebouwd. Laten we eerst het project afmaken, dan kijken we daarna hoe het gaat. No worries, je bent aandeelhouder.’ Na afloop sloegen Adam en ik de handen tegen elkaar. We dachten dat het geregeld was.’

 

De fusie komt er echter niet. Unico Glorie en Peter Hoogendoorn onderhandelen wel, maar volgens Van der Meer de Walcheren loopt in dezelfde periode Jamby’s personeel weg. Van der Meer: ‘Het werd een beetje leeg, alle creatieve geesten stapten op. Dus ik zeg tegen Unico dat ik nog steeds geïnteresseerd was in de techniek maar dat de creativiteit weg was. Daarna stapte hij zelf op naar Endemol. Zijn opvolgers waren hartstikke aardige jongens, die vonden ook dat het niet goed meer ging. Een hoop mensen zeiden me inmiddels dat de techniek niet deugde en verouderd was. Dat vond ik jammer, Veronica had er wel veel in geïnvesteerd. Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat we toch uit elkaar moesten.’ Unico: ‘Er kwam wat tegenstand. Niet iedereen bij Veronica vond het project even goed. Toen Willem er zat, ging het een maand goed en toen kwam het gezeik. De rekeningen werden niet betaald, afspraken werden niet nagekomen. Ik ben er toen mee gestopt.’ Adam: ‘Van de ene dag op de andere stapt zo’n Willem van der Meer de Walcheren erin. Die hield op met betalen. We hebben nog drie maanden doorgewerkt tot de volgende betaling moest komen. We hebben zelf allemaal gelapt: driehonderdduizend euro uit mijn eigen zak. Toen kregen we allemaal gezeik. De media die er dan ook op duiken.’

 

Van der Meer de Walcheren: ‘Jamby ging in de pers allemaal onaardige dingen zeggen over Veronica, dingen die niet deugden. Moest ik daar nu zaken mee doen? Ik kreeg als voorzitter de verantwoordelijkheid in de schoenen geschoven maar de afspraken speelden zich op een lager niveau af. Jamby meende nog recht te hebben op een miljoen gulden. Maar uit stukken bleek dat dit niet zo was, dus waarom zou je ze dat dan geven? Ik heb nooit echt ruzie gehad met Unico en Adam, maar ze gingen helaas uit elkaar en ze vroegen echt te veel. Uiteindelijk 2,2 miljoen, echt een beetje gek.’ Drie jaar na dato reageert Adam Curry zo: ‘Ongelofelijke bullshit! We hebben nog steeds een beslaglegging op 2,2 miljoen liggen bij Veronica. Maar die club heeft geld, dus die hebben dat apart gelegd voor als ze alsnog moeten betalen. Tot die tijd spelen ze het tot het laatste druppeltje uit. Ze hebben toch niks anders te doen.’ Unico Glorie: ‘Die juridische procedure zal niet in het voordeel van Veronica uitpakken. Er lag een overeenkomst maar zij hebben ons laten zitten met de mensen, met de spullen, met de verplichtingen, met de dingen die we allemaal gehuurd hadden of gekocht. Dat project werd van de ene op de andere dag niet betaald. Dat kan natuurlijk niet.’ Het geschil wordt eind 2005 eindelijk beslecht, waarbij Veronica maar een fractie van het door Jamby geëiste bedrag betaalt.

 

En zo scheurt de samenwerking tussen Jamby en Veronica. Jamby gaat in stilte ten onder. Unico Glorie vertrekt naar producent Endemol en neemt daar een zetel over in de raad van bestuur. Hij vervangt een andere oud-Veronicaan, Ruud Hendriks. Adam Curry gaat radio en tv maken bij bnn en slijt zijn realitysoap over zichzelf uiteindelijk aan sbs6. In 2004 zou hij nog eenmaal met Veronica zakendoen, waarover later meer. Die samenwerkingen brengen hem niet wat hij ervan gehoopt had en gedesillusioneerd emigreert hij naar Engeland. Vlak daarvoor maakt hij een feature af waar de Freedom Controller ook al in moest voorzien. Namelijk de mogelijkheid dat je pc vanzelf voor jou binnenhaalt wat jij graag wilt ontvangen. Een optie die voor tekst al bestond maar nog niet voor audio en video. Podcasting is in 2004 een feit en het wordt een groot succes. Maar niet voor Veronica, maar voor de Podfather zelf. 

 

Het Magazine zonder radio en tv

 

Er is ook nog onrust over de toekomst van de kip met de gouden eieren, het Veronica Magazine. Deze omroepgids mag de programmagegevens publiceren omdat Veronica zelf een radio- en tvbedrijf was. Tenslotte was er bij het vertrek uit het publieke bestel een ruil beklonken. Als jullie onze lijstjes willen, dan krijgen wij die van jullie. Nu viel er niks meer uit te wisselen. Maar NOS-baas Gerrit Jan Wolffensperger zegt juli 2001 in Trouw: ‘Wij hebben geen ruilovereenkomst met Veronica, maar een leveringsovereenkomst. Die overeenkomst loopt nog tot september 2002. Tot die tijd krijgt Veronica dus gewoon het ‘spoorboekje’ van de publieken.’ En Van der Meer de Walcheren zegt in de Volkskrant: ‘Tegen de tijd dat het afloopt, ligt er een wetsvoorstel om die programmagegevens vrij te geven. Dan is er geen enkel probleem meer.’ Dat was wishful thinking, want dat voorstel ligt eigenlijk al tientallen jaren in Den Haag, maar haalt het nooit. Het zou de publieke omroepen vleugellam maken, omdat het gros van hun leden dan zou vertrekken naar andere gidsen.

 

Naast de gegevens van de publieken staan er natuurlijk ook veel buitenlandse zenders in het Magazine. Maar ook de programmering van voormalige hmg-partner staat prominent in de gids. De Luxemburgers bekijken of ze geld kunnen vragen aan Veronica voor die gegevens. Ze overwegen zelfs om helemaal niet meer door te geven wat rtl gaat uitzenden. Dat zou het Magazine een waardeloze gids maken. Maar je programma’s niet aangekondigd zien in het grootste blad van Nederland, dat kan de hmg ook niet hebben. Door deze patstelling overleeft het Veronicablad deze stormen wonderwel. En de abonnees lopen niet weg. Hoofdredacteur Michael Kroonbergs: ‘De problemen met Veronica televisie hadden geen invloed op de verkoop van het Blad. Bedrijfsmatig gezien heeft televisie voor ons, als blad, geen enkel belang’, stelt hij snerend in de pers. Ook dat moeilijke jaar 2002 is er nog steeds vijftien miljoen euro winst op een omzet van 55 miljoen. Hoewel de abonnees niet weglopen, krijgt de merknaam Veronica wel een steeds slechtere naam. Dat zou het komende jaar bepaald niet verbeteren. Het doet de hoofdredacteur openbaar verzuchten: ‘Ik zou het niet erg vinden als Veronica Uitgeverij een zelfstandig bedrijf zou worden. Emotioneel is dat misschien een moeilijke beslissing, maar rationeel wellicht het beste.’ 

 

Veronica Radio keert terug

 

Hoe zit het eigenlijk met de radio van Veronica in deze jaren? Eigenlijk is er aan het begin van deze eeuw alleen Kink fm. De alternatieve radiozender drijft nog steeds grotendeels op vrijwilligers maar die maken wel voor bijna de hele dag gepresenteerde programma’s. Tijdens de nacht van de millenniumwisseling komt Kink fm vanuit Japan, om maar een voorbeeldje te noemen dat The Alternative niet stil lag. Maar het bereik van de zender wordt niet groter en ook niet kleiner. Een selectieve groep muzikale zoekers weet de zender steeds op de kabel te vinden. Maar waarom houdt Veronica dit verliesgevende kabelstationnetje aan? Dat heeft alles te maken met de herverdeling van de etherfrequenties.

 

Na de controversiële toewijzingen uit 1994 en 1997 zou de overheid in 2000 de felbegeerde fm- (en am-)stekken nu eindelijk eens voor een langere Kink FM is klaar voor een nieuwe eeuw periode toewijzen. En de criteria zouden dit keer minder ondoorzichtig moeten zijn en dus niet tot allerlei rechtszaken van niet-bedeelde partijen moeten leiden. De professionele lobbyisten van de grote radiozenders proberen de criteria voor de herverdeling voortdurend te sturen. In Den Haag heerst lang twijfel. Hoe moet er nu verdeeld worden? Op inhoudelijke criteria? Veilen voor de hoogste bieders? Hebben langstzittenden meer rechten of mag iedere nieuwkomer zich melden? De verdeling wordt steeds weer uitgesteld, tot 2001, tot 2002, het wordt uiteindelijk 1 juni 2003. Het is de rechter die de politiek dwingt de jaren aangekondigde herverdeling nu echt in te laten gaan.

 

Directeur Veronica Radio Jan Hoogesteijn heeft er een paar jaar bijna een dagtaak aan, want ook hij probeert de politici te beïnvloeden. En ondanks dat het zelfstandige Veronica geen krachtige mediapartij meer is, lukt het hem wonderwel. Sterker nog, de Veronica-procedures maken dat er überhaupt in 2003 verdeeld wordt, anders zou dat wederom uitgesteld zijn. De andere radiopartijen zijn helemaal niet blij met het gelobby van Veronica. Zij hebben veel meer baat bij het behouden van de frequenties waar ze op dat moment minder concurrentie ondervinden. Maar Hoogesteijn bepleit in Den Haag een mix tussen inhoudelijke criteria voor sommige frequenties en een open veiling voor frequenties waarbij de dikste portemonnee doorslaggevend is. Voor dat inhoudelijke frequentiepakket heeft Hoogesteijn natuurlijk Kink fm op het oog. En voor zo’n algemeen kavel zou Radio Veronica moeten gaan bieden. Op beide typen pakketten bieden, zou meer kansen opleveren. Vooral daarom houdt Veronica het immer verliesgevende Kink fm aan.

 

Radio Veronica zelf is deze jaren afwezig. Veronica fm, de hitzender van de hmg, heet per 2 april 2001 Yorin fm. Dat blijft al die jaren onder aanvoering van Robert Jensen een beetje een zoekende middenmoter. Maar op 2 april 2002, exact een jaar na het stilleggen van Veronica fm, keert Radio Veronica terug. Als kabelzendertje, alleen in een aantal noordelijke provincies te ontvangen. Een uitermate bescheiden terugkeer, die dan ook vrijwel iedereen ontgaat. Het internetsignaal kent nog meer luisteraars dan de echte radiozender. De zender begint die 2e april met onweer, een fraaie klassieke uitvoering van Jan Hoogesteijn de Dit is Veronica-jingle en Donna Summer die haar hit On The Radio heeft aangepast in On Veronica. Dat had ze al in de jaren zeventig gedaan, maar het paste wel om het nog eens uit de kast te halen. Dan horen we het donkere basgeluid van Arjen Grolleman die grommend bezweert: ‘Vanaf nu laten we je nooit meer los’. Daarna volgt Whitesnake met Here I Go Again, gevolgd door het relevante zinnetje On My Own. Dit classic-rocknummer zou bovendien een deel van de toon van het station zetten. ‘Bij Veronica gaat het altijd weer – om de muziek!’ wordt er ook geroepen, want non-stop zal het voorlopig blijven. Deze herstart is in elkaar gezet door Arjen Grolleman. Diezelfde Kink-dj en programmaleider maakt ook het nieuwe jinglepakket voor de zender en is ook musical-director. Dit nieuwe Radio Veronica draait oude en nieuwe hits afgewisseld met ‘echte Veronica-klassiekers’. De nachten heten weer: Oh, wat een nacht. Ook met titels als Aller Tijden, Veronica is Live en The Final Countdown wordt gelinkt naar het verleden. Op zondagavonden worden Veronica’s Roemruchte Rockballads uitgezonden. Doordeweeks is er één dj te horen, ’s avonds tussen zes en negen uur. Het is de onbekende en beginnende dj Michiel Veenstra, die eerder al wat had gejockt op zusterzender Kink fm. Hij zal tot eind augustus 2003 bijna anderhalf jaar lang de enige Radio Veronica-dj blijven.

 

Jan Hoogesteijn legt uit waarom Radio Veronica in zo’n bescheiden setting terugkeert. ‘Dat was voor de herverdeling van etherfrequenties. Het was aanvankelijk een voorwaarde dat je al uitzond, anders kon je niet meebieden. Die eis is uiteindelijk weer geschrapt, maar ik was toch blij dat Radio Veronica weer terug was. Tot die tijd was ik directeur van alleen Kink fm. Ik bedoel, radiodirecteur bij Veronica zijn en dan geen Radio Veronica hebben, wat is dat nou?’

 

Deze jaren van gelobby zijn hem niet in de koude kleren gaan zitten. ‘Nee, het waren tropenjaren. Enerzijds moet je bij de Vereniging Veronica voortdurend uitleggen waarom je Kink fm in leven wilt houden. Anderzijds was ik alleen maar bezig met de politieke lobby en het voorbereiden van juridische acties. Jarenlang heb ik me niet meer inhoudelijk met de radiozender kunnen bemoeien, simpelweg omdat daar geen tijd voor was.’ Geen swingende Veronica-radiojaren dus. 

 

Radio 192, toch niet zo’n Goed Idee

 

Dan speelt er nog een merkwaardig radioverhaaltje in 2002. Michael Bakker en oud-zeezenderheld Adje Bouman waren begonnen aan een échte Gouwe Ouwe-zender: Radio 192. Het was een vervolg van de succesvolle Veronica-reünie van 31 augustus 1999, waardoor de mannen dachten dat er behoefte aan zo’n zender was. Ze hadden zelfs een middengolffrequentie overgenomen, waardoor Radio 192 vrijwel landelijk te ontvangen was. Veel oudgedienden meldden zich bij de Hilversumse boerderij waarvandaan de uitzendingen kwamen. Onder hen Tineke, Will Luikinga, Eddy Becker, Adje Bouman zelf en recentere Veronicanen als Luc van Rooij en Peter Teekamp. Al deze mensen hadden vele jaren niet meer gepresenteerd, simpelweg omdat ze nergens meer aan de bak konden komen. De zender met de slogan ‘De hits van toen en het gevoel van nu’ zond in het weekend integrale opnamen uit de zeezendertijd van Veronica uit. Er waren ook veel oude Veronica-jingles te horen. Toch was de zender een leuke aanvulling op het eenvormige radiolandschap. De enige andere Gouwe Ouwezender, Radio 10fm, zond dan vooral jaren tachtigen negentig-hits uit. Radio 192 zat in de sixties en seventies en draaide niet alleen maar de hits. Een sympathiek initiatief, vond ook de toenmalige voorzitter van de Vereniging Veronica.

 

Natuurlijk was het wel een moeilijke wedstrijd om hier een commercieel succes van te maken. Vooral oudere luisteraars, een ruisende middengolfstek en geen grote, kapitaalkrachtige partijen die de boel financierden, dat werd wel moeilijk. De zender dreigde dan ook regelmatig kopje onder te gaan. Maar de redding leek nabij toen Veronica in 2002 interesse toonde om Radio 192 financieel te ondersteunen.

 

Voorzitter Van der Meer de Walcheren: ‘Het bestuur wilde graag Radio 192 inlijven. We zouden dan Radio Veronica hebben als hoofdstation, ter linkerzijde Kink fm en ter rechterzijde Radio 192. Ik stond daar volledig achter. We hebben ze een paar duizend euro toegezegd om ze in leven te houden. In ieder geval tot de frequenties verdeeld zouden worden.’ Het zou een leuke hereniging tussen Adje Bouman en Veronica zijn en de rijke radiohistorie zou weer binnenboord zijn bij de Vereniging. Maar toen bleken andere, meer politieke motieven, ook een rol te spelen. Zo’n landelijke kabelfrequentie, daar zou ook Radio Veronica snel opgezet kunnen worden. En stel je voor dat Radio 192 wél een etherfrequentie zou krijgen, maar Veronica zelf niet? Dan wilde Veronica zonder gedoe het format van Radio 192 overboord kunnen gooien om er Veronica van te kunnen maken. Ad Bouman: ‘Willem van der Meer had toezeggingen gedaan. Ik vond dat een goede visie, die driepoot van zenders die mooi op elkaar aansloten. Maar toen besliste de overheid dat bij de frequentieverdeling één eigenaar niet meer dan twee zenders mocht krijgen. De nieuwe plaatsvervangende directeur had toen geen interesse meer voor Radio 192 en deed alsof er geen afspraken waren gemaakt. Gelukkig bleek uit de notulen dat dit wel zo was en toen hebben we ons geld alsnog gekregen. Wel lullig dat je daarvoor een kort geding moet aanspannen.’ Willem van der Meer de Walcheren: ‘Dat vond ik ook niet fair. Het was gewoon flauw, het is toegezegd en dan moet je daar niet lullig over doen.’ Saillant detail is dat Van der Meer de Walcheren op de achtergrond Adje Bouman & Co bijstond in hun juridische gevecht met Veronica. En of die notulen er nu waren of dat ze later zijn ‘verdwenen’, het deed er voor Radio 192 niet meer toe. Met het geld konden slechts een paar lopende rekeningen worden afgelost, maar de zender ging failliet voordat de nieuwe frequenties verdeeld werden. Voor Veronica-nostalgie bleek geen ruimte meer…

 

Veronica terug op tv

 

Is er dan nog wél ruimte voor een terugkeer van Veronica op tv? Eind 2001 houdt de VARA een onderzoek onder tv-kijkers waaruit blijkt dat Veronica nauwelijks gemist wordt op televisie. Een meerderheid van 67 procent zegt het niet nodig te vinden dat de zender haar rentree maakt. ‘De doelgroep weet niet eens meer waar Veronica voor staat’, zegt bnn tv-directeur Maarten van Dijk als reactie op de stukgelopen onderhandelingen met SBS. Een ander door Veronica zelf gefinancierd onderzoek wijst uit dat ouderen nog steeds denken dat Veronica voor jongeren is, maar dat jongeren denken dat Veronica iets voor ouderen is. Een pijnlijke constatering… Is Veronica niet gewoon achterhaald? Ingehaald door de tijdgeest? Versplinterd over bnn, Radio 538, tmf en Yorin? Een omroep met een verleden maar zonder toegevoegde waarde voor de toekomst? Een oude dame die nu van haar rust mag genieten? Hebben de overgebleven mannen op leeftijd niet gewoon een beleggingsclubje, dat dankzij de omroepgids nog altijd op een grote zak geld zit? Maar zijn het niet diezelfde overgebleven mannen die door hun onderlinge gekibbel het resterende Veronica-gevoel definitief om zeep hebben geholpen?

 

Het zijn veelgehoorde meningen buiten Veronica. Maar de mensen bínnen de Vereniging zien het anders. Ze zijn bijzonder emotioneel betrokken bij het merk. Ze geloven nog steeds heilig dat alles wat Veronica aan zal raken spontaan in goud zal veranderen. Het zijn de beheerders van de merknaam en dat bezit is kennelijk voldoende. Dat de radio- en tv-makers die dat voorheen losmaakten niet meer bij Veronica zitten, wordt gemakshalve vergeten. Er is veel oprecht Blauw Bloed binnen de Vereniging. Maar dat biedt geen garantie voor succes. Het verklaart wel het onbegrensde verlangen een terugkeer op radio en tv na te streven. Deze mensen, die met ziel en zaligheid aan dat meisje Veronica zijn verknocht, zullen nooit en te nimmer afscheid van haar willen nemen.

 

Nieuwe partners gevonden

 

Het was dus duidelijk: Veronica zou en moest terugkeren op radio en tv, wat er ook zou gebeuren. Bij zulke ambities horen grootse plannen. Veronica pakt dus flink uit. In de nadagen van Joop van der Reijden wordt al hoog van de toren geblazen. Op het jongerenfeestje de Megafestatie wandelen in 2001 promotieteams van Veronica rond. Wat ze moeten promoten is niet duidelijk, zo zonder zender. Op de website staat: ‘Het Veronica Talent Scout Team komt naar je toe om talent te werven voor het ‘nieuwe’ Veronica en om je te informeren over de huidige en toekomstige situatie.’ Op veronica.nl staat ook: ‘We blijven streven naar een toekomst waarbij radio en/of televisie centraal staan. Alternatieve scenario’s worden de komende tijd onderzocht en uitgewerkt.’ De webpagina van Veronica tv meldt vrolijk: ‘Opens soon!’ Ook organiseert Veronica alvast een fantastisch openingsprogramma voor de herstart. Drie concerten van Marco Borsato in Ahoy’ worden opgekocht. Lezers van Veronica Magazine kunnen gratis kaartjes krijgen als ze een vragenlijstje inleveren. De vier ‘uitverkochte’ avonden worden gefilmd met allemaal Veronica-borden en -vlaggen opzichtig in beeld. Nu nog een uitzendplekje vinden…

 

Die zoektocht is niet meer gegund aan Joop van der Reijden. Zelf roept opa nog dat hij niet afgezet kan worden omdat zijn vertrek de procedure rondom de frequentieverdeling in gevaar zou brengen. Maar twee bestuursleden, Jack Nieland en Ferry Mulder, willen van Joop af. Ze weten ook al wie een goede opvolger zou kunnen zijn: voormalig bedrijfsjurist Willem van der Meer de Walcheren. Met de komst van Willem zouden deze ontevreden bestuursleden zelf ook meer te vertellen krijgen. Michael Kroonbergs weet nog hoe Van der Meer bij Veronica terugkwam. ‘Hij was als adviseur binnengehaald bij de onderhandelingen met SBS. Maar daar heeft hij zitten schofferen en de boel bewust zitten saboteren. Hij zag zijn kansen al schoon om zijn eigen Veronica op te richten. Daarna kwam er een brief, ondertekend door alle directeuren, waarin het vertrouwen in Van der Reijden werd opgezegd. Willem stond toen al klaar. Mensen hebben Van der Reijden wel eens verweten dat hij niet voor een goede opvolger heeft gezorgd. Wat je ook van hem kon zeggen, er zat wel iemand met enig inzicht en visie. Daarna was de boel volstrekt losgeslagen.’

 

Willem van der Meer de Walcheren wordt in september 2001 de nieuwe voorzitter. Hij laat zich aan vertrouwelingen ontvallen dat hij grote ambities heeft voor een nieuw, zelfstandig Veronica tvkanaal. Hij droomt er zelfs van Omroepman van het jaar te worden. Na de mislukte onderhandelingen met SBS is het aan de nieuwe voorzitter om een nieuwe tv-partner te vinden. Willem van der Meer de Walcheren voert eind 2001 gesprekken met clipjesaanvraagkanaal The Box, die op niets uitlopen. Dat andere Nederlandse clipkanaal, tmf, is net eigendom geworden van concurrent mtv. De meeste programma’s van tmf verhuizen naar mtv. Er is dus wel ruimte voor een Veronica-blokje op tmf. Van der Meer de Walcheren moet daarvoor met mtv onderhandelen. Dit Amerikaanse concern heeft inmiddels ook het Nederlandse KinderNet opgekocht en wil daar Nickelodeon van maken. KinderNet zond tot dat moment overdag op het kanaal van Net5 uit. Maar wat als Nickelodeon en Veronica samen een kanaal zouden delen? Maart 2002 wordt deze constructie goedgekeurd en ondertekend. De voorzitter benadrukt dat ‘het van het allergrootste belang is dat Veronica binnen de samenwerking met mtv volledige autonomie heeft.’ De schrik voor een partner die mee wil beslissen zit er nog goed in. Maar Veronica is nu terug op tv! Meteen na deze deal worden de banden met Jamby verbroken. De breedbandexperimenten zijn niet meer nodig. 

 

Kink tv

 

Mei 2002 is de relaunch van Veronica tv een feit. Eigenlijk is het meer de try-out, want in september gaat Veronica écht avondvullende uitzendingen maken, op een nieuw kanaal. Maar op 13 mei is er van halfnegen tot halftien een uurtje weer dat beroemde golfje te zien. De naam Veronica zelf staat niet in beeld. Bij de aftrap worden er weinig woorden vuilgemaakt aan de terugkeer van de ooit grootste omroep. Zo’n vijfduizend kijkers zijn getuige van de relaunch. Dat is bijzonder weinig. tmf is echter een doelgroepenzender die normaal op dat tijdstip gemiddeld zesduizend kijkertjes trekt met clips. Wel opvallend dat ook de maanden erna er toch minder kids blijven hangen bij Veronica dan bij videoclipjes. Ondanks dat het programma prima past op tmf.

 

En waar komt Veronica na twee jaar stilte mee? Een best wel jong, cool, verfrissend en eigentijds programma: Kink tv. Geen Veronica-geblaat, maar ‘gewoon knallen met vette shit.’ De leader laat veel skaters zien en hiphop is de muzikale soundtrack. We zien korte, snelle items en filmpjes, gebracht door onbekende maar coole gasten, nooit ouder dan 25 jaar. Het rammelt wel, gaat nergens over, maar is ook wel lachen. Zo is er het onderdeeltje De Pulpshow. Studenten van de Filmacademie maken hierin lollige en schofferende filmpjes. Zoals die ene keer dat ze speelden dat een kandidaat in een quiz één minuut gratis winkelen had gewonnen. Hysterisch blij rent hij Albert Heijn binnen om in een minuut de halve winkel overhoop te halen en zijn karretje te vullen. Verbijsterd kijkt het personeel toe en voordat de woedende bedrijfsleider in de buurt is ‘ontdekken’ ze hun vergissing: het had de Konmar supermarkt moeten zijn. Of die keer dat er een ontvoering op het Stationsplein in Den Bosch in scène wordt gezet maar de politie denkt dat het echt is en ingrijpt. Verder zien we bijvoorbeeld jongeren die zoveel eten tot ze ervan gaan kotsen, een zelfgefilmde inbraak en harde grappen over het aanrijden van baby’s en seks met lijken. Het is eigenlijk bnn met stukjes 6Pack (SBS) en veel Jackass (mtv). Dat mtv-programma waarin extreme stunts gedaan worden, kennen we dan nog niet in Nederland. Kink tv is van deze tijd, het Club Veronica in de 21e eeuw.

 

Voorzitter Van der Meer licht die dagen in de kranten toe: ‘Wij willen een Club-gevoel creëren en jongeren de kans geven iets op die zender te doen. Over een jaar willen we een marktaandeel van 3,5 procent en in de doelgroep dertien tot negentien jaar willen we tien procent. Het is geen doel om klein te blijven, maar we hoeven niet zo nodig met de NOS, hmg en SBS samen op programma’s te bieden. Wij willen iets anders laten zien.’ Een loffelijk streven, misschien uit nood geboren, maar iets toevoegen lijkt beter dan de concurrentie na te doen. De drie maanden op tmf kunnen gezien worden als try-out voor het ‘echte werk.’ Vanaf september 2002 zal Veronica elke avond tussen zeven en twaalf haar programma’s gaan brengen. Kink tv bevalt en mag daarin blijven bestaan. 

 

Old-boy’s network

 

Voor die nieuwe avondprogrammering gaat Willem van der Meer de Walcheren winkelen bij een vriendje van hem. Zijn naam is Paul Brinks, hoofd amusement in de beginjaren negentig bij Veronica. Bij het commercieel gaan in 1995 stapt Brinks over naar de hmg. Brinks wordt daar directeur van Holland Media House. Dat was het productiebureau van de hmg en dat had ook voor Veronica tv-programma’s gemaakt. In die tijd waren de collega’s en vrienden Van der Meer de Walcheren en Brinks wel eens samen op vakantie geweest. Deze Paul Brinks richt in 2002 speciaal met Veronica een joint venture op. Dit bedrijfje heet The Works en moet alle Veronica tv-programma’s gaan maken.

 

Brinks bezit ook nog een evenementenbureau en artiestenmanagement, The Entertainment Group. Dat bedrijf is gevestigd in het oude Veronica-pand op de Vaartweg. Brinks is onder andere manager van Marco Borsato, waar Veronica nog drie avonden Ahoy’ van had afgenomen en nergens had uitgezonden. Borsato is, samen met Paul Brinks en diens vrouw, grootaandeelhouder van The Entertainment Group. En op diezelfde Vaartweg zetelt ook het reclamebureau Down Under, dat voor Veronica de publiciteit voor de relaunch mocht verzorgen. Down Under is voor de helft van Paul Brinks. Dat reclamebureau verprutst de campagne overigens, doordat het niet vertelt waar Veronica te ontvangen is. Alleen maar de start bekendmaken maar niet vertellen hoe je het kunt zien, het doet niet vermoeden dat hier veel professionals druk mee bezig zijn geweest. Het is helemaal vreemd als blijkt dat de opdracht aan Down Under is verstrekt zonder andere reclamebureaus te laten wedijveren om die opdracht. Hetzelfde blijkt het geval met productiebedrijfje The Works. Geen enkele andere tv-producent mag meedoen aan de Veronica-programmering. Alles wordt enkel en alleen bij Paul Brinks & Co besteld. En, zonder te weten of dat ergens toe gaat leiden, wordt er een contract voor maar liefst vijf jaar afgesloten. Er wordt daarmee voor minimaal 6,8 miljoen euro per jaar (!) aan programma’s besteld. Zeventig (!) mensen komen er te werken bij The Works. Zonder nog iets gezien te hebben, is dan al vast te stellen dat dit niet kan kloppen.

 

Uit alles blijkt de schijn van een ‘old-boy’s network’. Oftewel: vrienden geven elkaar veel klusjes en worden er zelf allemaal beter van. De media zitten vol met dit soort dealtjes en als het ergens gemeengoed is, dan wel binnen Veronica. Een werkwijze, grootgemaakt door Rob Out en Lex Harding maar met graagte gekopieerd door generaties na hen. Ook de ogenschijnlijk integere Unico Glorie had het kunstje onder de knie gekregen. Toen Unico in 2000 programma’s probeerde te slijten aan SBS, waren dat formules die gemaakt zouden worden door The Entertainment Group. Daar was hij zelf grootaandeelhouder van, maar dat wisten ze niet bij SBS. Fons van Westerloo reageert in 2002 in Nieuwe Revu: ‘Het verbaast me niks. Verstrengeling zit bij die Veronica-jongens in het bloed.’ Diezelfde Unico Glorie is in 2005 de baas bij The Entertainment Group. Hij zit in de kamer waaruit Rob Out vroeger zijn commando’s afvuurde.

 

Hans van der Veen, de oud-communicatiechef en tijdelijk radiobaas na het vertrek van Harding, werkt daar anno 2005 ook. Ook hij werd in 2001 teruggevraagd bij Veronica. Ook hij is een persoonlijke vriend van Willem van der Meer. Of hij mediadirecteur (marketing en communicatie) wil worden bij het nieuwe Veronica? Dan is er voor zijn vrouw toevallig ook een mooie baan bij The Works. Toch heeft communicatiechef Hans van der Veen, inderdaad bevriend met Willem van der Meer de Walcheren, moeite met zijn beleid. ‘Ja, ik was bevriend met Willem. Maar ik vond het moeilijk om met hem samen te werken. Opeens stond hij niet meer open voor kritiek. Ik heb hem meer dan eens gezegd dat hij dingen verkeerd deed, maar hij wilde niet luisteren.’

 

In een Revu-artikel reageert Paul Brinks op alle belangenverstrengelingen. Hij zegt daar: ‘Ja, er is een old-boy’s network. Willem van der Meer is een boezemvriend. En pasgeleden ben ik nog met Hans van der Veen naar Curaçao geweest. Kijk, deze industrie bestaat uit misschien duizend mensen. Iedereen die er langer dan tien jaar werkt is onderdeel van het old-boy’s netwerk. Maar als er één lastige onderhandelingspartner is geweest over levering van programma’s, dan was het Willem van der Meer de Walcheren. Dat ik hem persoonlijk ken, daar heb ik meer last van dan gemak.’ 

 

Het carrouselmodel

 

Overigens is in 2002 van deze toch op zijn mildst gezegd merkwaardige belangenverstrengeling vrijwel niemand op de hoogte. Maar dat geldt eigenlijk voor alle activiteiten binnen Veronica, ook die waarvan het publiek geacht werd wél kennis te nemen. Namelijk de nieuwe programmering per september. Wat heeft The Works bedacht? Drie doelgroepenprogramma’s, die op een zo goedkoop mogelijke manier in eigen huis geproduceerd kunnen worden. Nu had Veronica de laatste jaren in de hmg ook het meest verdiend met goedkope programma’s, zoals De Hunkering, Schiphol Airport en Seks voor de Buch. Kostte allemaal geen drol en bracht een veelvoud op. Paul Brinks legt het in 2002 zo uit: ‘We zijn absoluut een budgetzender. Het enige wat nog goedkoper is, is alleen videoclips uitzenden. We mikken op een kijkcijfer van zo’n twee à drie procent over twee jaar.’ The Works zoekt ook nog eens drie doelgroepen op waar adverteerders dol op zijn. Namelijk: de jeugd, jonge vrouwen en jongere, kapitaalkrachtige mannen. De magazines die er omheen verzonnen worden, zijn het al bekende Kink tv, het vrouwenprogramma Tease en voor de heren is er Men’s Talk. Kink tv krijgt vaste studiopresentatoren, Co of Dennis en Kristel. Voor Tease wordt de al wat bekende tv-babe Beertje van Beers aangetrokken. En Men’s Talk wordt door de schrijvende journalist met de uitbundige krullen Marcus Polman aan elkaar gepraat. Op zich allemaal niet slecht bedacht. En de programma’s kennen hun aardige momenten. Wel wordt het zelden echt spannend, daar zijn de gesprekjes veel te kabbelend en vrijblijvend voor. De programma’s vallen niet op. Maar daar is nog een oorzaak voor. Er wordt namelijk één merkwaardige constructie bedacht die de boel kapotmaakt: het carrouselmodel.

 

Hoe werkt het carrouselmodel? Een programma wordt uitgezonden en daarna direct herhaald. Regionale omroepen gebruiken het model vaak, omdat ze niet een avondvullend programma hebben en om de mensen de kans te bieden op meerdere tijdstippen langs te komen voor hun programma. Maar landelijke zenders kunnen zo nooit een vast kijkerspubliek opbouwen. Als je de tv aanzet en na een tijdje hetzelfde nog eens voorgeschoteld krijgt, zap je weg. Het idee was dat de diverse doelgroepen toch niet de andere programma’s zouden bekijken. Dat betekent wel dat je dus maar heel korte kijkmomenten creëert. Een heel onzeker uitgangspunt voor een commercieel bedrijf dat moet leven van reclames verkopen. Als de kijkers wegzappen, zien ze ook de reclames niet.


Programma’s in 2002

  • 19.00-19.30 uur Kink tv (op zoek naar de hotspots in Nederland)
  • 19.30-20.00 uur herhaling Kink tv
  • 20.00-21.00 uur Tease (Streetwear, Fashion & Trends, Living)
  • 21.00-22.00 uur herhaling Tease
  • 22.00-23.00 uur Men’s Talk (met de Table d’Amis, Boys, Toys, de ceo, Work & Money)
  • 23.00-24.00 uur herhaling Men’s Talk

De programma’s zijn echter veel te vrijblijvend om ergens in op te vallen. Het is allemaal makkelijk te missen. En dat doet Nederland dan ook massaal. En hoewel de nieuwe leaders en vormgeving van Veronica origineel en hip ogen, wil het toch niet aankomen. Eigenlijk is het op de openingsavond, 1 september 2002, al duidelijk. Als aftrap staat het programma The Never Ending Story geprogrammeerd. Bert van der Veer is gevraagd er de teksten voor te schrijven, Hans van der Veen heeft ze bewerkt. Toch staan er merkwaardige fouten in en worden er verkeerde data genoemd. En de toon van de voice-over is opvallend rustig. Bij deze herstart geen schreeuwerige Veronica-stem, maar het rustige, sonore geluid van Wiebe Hartog. Hij zegt bedeesd: ‘Het is 1 september 2002. Vandaag start Veronica met een nieuwe televisiezender. Veronica heeft steeds naar nieuwe trends gezocht en die ook gevonden. Met veel enthousiasme zijn altijd veilige havens verlaten voor weer een nieuw avontuur. Vandaag begint dan ook het vierde hoofdstuk in het bestaan van Veronica. Zij is terug met een nieuwe generatie televisieprogramma’s, met Radio Veronica en alternatieve radio, Kink fm, met veronica.nl, goed voor twaalf mijoen bezoekers per maand, spraakmakende events en het met vier miljoen lezers nog steeds grootste programmablad. Veronica is terug.’ Aan vertrouwen in de toekomst geen gebrek, maar historisch besef is bij de huidige fakkeldragers ver te zoeken. Zo wordt de startdatum op de boot op november 1960 gezet, het was 21 april. De demonstratie tegen het verdwijnen van de zeezender vindt plaats in 1974, in plaats van 1973. De eerste tv-uitzending van Veronica wordt op 1 april 1976 gezet, het was de 21e van die maand. Natuurlijk zal de kijker het niet zijn opgevallen, maar slordig is het wel. Het is ook aardig om te horen hoe dit Veronica het vertrek uit de hmg uitlegt: ‘De radio- en tv-uitzendingen moeten door het ontbreken van ether- en kabelfrequenties tijdelijk stoppen.’ Dat is natuurlijk niet waar. De omroep verliet zelf de zenders. Verder claimt dit nieuwe Veronica nogal wat successen uit het verleden. All You Need Is Love wordt grensverleggend genoemd, want het ‘werd verschrikkelijk gevonden door het establishment’. En over Big Brother: ‘Ver voordat het op de buis was, werd ook dit revolutionaire programma door intellectueel Nederland verketterd.’ De conclusie: ‘Bijna alles wat Veronica introduceerde, is door anderen gekopieerd of men werd er door geïnspireerd.

 

Aan het eind van de documentaire wordt nog even de nieuwe programmering geduid: ‘Onder de titel Next Generation Television introduceert Veronica alweer een nieuwe trend. Niet met een reeks inwisselbare formats, films en series. Maar met drie duidelijke titels: Kink tv, voor eigenzinnige jongeren tussen de dertien en negentien, Tease, voor zelfbewuste vrouwen, en het mannenmagazine Men’s Talk. Programma’s op één doelgroep gericht, die een zender binnen een zender vormen en gemaakt worden voor en door de doelgroep.’

 

‘Veronica Goes…’ in restaurants en skyboxen

 

In deze onzekere jaren voor Veronica is er nog veel naast de tv-plannen uitgeprobeerd. Onder deze onduidelijke nevenactiviteiten vallen de aankoop van een skybox in het Ajax-stadion, maar ook de huisvesting van de eerste tv-avonturen. Daarvoor is in Amsterdam door Veronica van de zwager van Joop van der Reijden een kapitaal pand aan de St. Barberenstraat gekocht. Hier moet het Veronica Café komen, om het clubgevoel te versterken. Aan de ongebreidelde plannen lijkt nog geen eind te komen. In het kapitale pand, op het randje van de rosse buurt, wordt als eerste Kink gevestigd. Het underground-radiostation gaat werkelijk onder de grond als zij haar uitzendingen voortzet in de kelder van deze voormalige tabakshandel. Hier vindt ook de relaunch van Radio Veronica plaats. En ook het team van Veronica Digitaal verhuist naar Amsterdam. Het prachtige, ruimbemeten pand biedt ook plaats aan televisieopnamen. Maar veel kantoren blijven leeg, wachtend op plannen die niet worden uitgevoerd. Binnen een jaar verhuizen zowel de computerjongens als de radiovloer weer terug naar Hilversum. Het aan het pand verbonden woonhuis wordt ook nog een tijdje verhuurd aan ex-Veronicaan Ruud Hendriks. In 2003, nog geen drie jaar na de koop, stoot Veronica het pand af. Er komt een brasserie, Harkema geheten. Er zijn óók wensen om nog twee bladen naast het Veronica Magazine in de markt te zetten. Maar die voorstellen worden tijdig afgeremd. In de bladenmarkt worden haalbaarheidsonderzoeken kennelijk wel serieus genomen…

 

De tv-resultaten

 

Peter Hoogendoorn moest als tv-directeur de tvambities uitvoeren. Hij zag het van tevoren al niet zitten. ‘Er lagen duidelijke rapporten die aangaven dat het onverstandig was om te doen. We zouden er nooit geld mee gaan verdienen. Ik heb dat ook tegen Willem van der Meer gezegd. Ik ben vijf jaar businessmanager geweest bij de hmg, vanwege mijn financiële en operationele kennis. Ik had daar toch wel zicht op. Maar Willem zette door. Paul Brinks moest voor de inhoud gaan zorgen. En tegen mij zei hij: ‘Regel jij het verder maar.’ Er was niemand verantwoordelijk voor de tv-operatie, dat heb ik ook tegen Willem gezegd. Hij zei: ‘Dat komt later wel.’ Ik heb nog wel vakmensen gepolst of ze programmadirecteur wilden worden, maar die hebben allemaal bedankt. Mei 2002 hebben we toch een uitzendstraat besteld, een plek op de satelliet gehuurd, het oude AVRO-pand gekocht en een businessplan opgesteld. Twee jaar wilden we het laten groeien.’

 

Dan komen de kijkcijfers. Die zijn desastreus. Meer dan eens blijft de teller op 0,0 steken. Een Teleac-herhaling op een ongunstig tijdstip trekt nog meer kijkers. Binnen een paar weken is duidelijk dat dit ook niet gaat veranderen. Zij die het konden vinden en het een keertje hadden gezien, houden het daarna ook echt voor gezien. De kijkdichtheid blijft schommelen tussen 0,0 en 0,2 procent. Peter Hoogendoorn: ‘Toen reageerden de adverteerders nogal afwachtend, om het mild te zeggen. Dat wilden we eerst drie maanden aankijken, maar na twee, drie weken was al duidelijk dat dit nooit ging aantrekken.’ Netpartner KinderNet schiet er ook behoorlijk bij in. Zij zien door de slecht begeleide overstap van Net5 naar dit Veronica-kanaal ruim tweederde van hun kijkertjes verdwijnen. Dat zegt vooral iets over de onvindbaarheid van de nieuwe zender. En de onwil van mensen om die zender op te gaan zoeken.

 

Adam Curry herkent een aantal elementen in deze nieuwe programmering. ‘Ze hadden ons idee overgenomen maar het dan verkeerd aangepakt. Wij waren bezig met Jackass en dat soort dingen. Wij wilden een echt jeugdkanaal maken. Maar zij gingen ‘gewone’ programma’s uitzenden, waardoor het een soort rtl werd. Het was bagger, gedoemd om te falen. Het kwam doordat er geen mensen meer zaten die weten hoe je dit soort dingen moet maken.’ Van der Meer de Walcheren verdedigt zijn keuze in 2005 nog steeds: ‘Ik geloof nog steeds in het plan, maar dan in zijn totaliteit. We wilden een koers voor Veronica die een andere kant opging dan alleen radio en televisie. Iedereen was het daar mee eens. Het ‘Veronica komt naar je toe’-idee vertaald naar deze tijd. Er was ook het plan om bij de uitgeverij meer bladen te gaan maken. Naast het Magazine zou er een ouderenblad en een kinderblad komen. Tel daar onze internetplannen bij op en je had een prachtig Nederlands multimediaal bedrijf. Het was dat totaalplaatje waar ik in geloofde. Het is jammer dat ik niet heb kunnen bewijzen dat het gelukt zou zijn.’

 

Het plekje in het Veronica Magazine

 

Aan de promotie in het Veronica Magazine heeft het niet gelegen, want in tegenspraak met het onafhankelijke redactionele beleid, wordt de programmering van Veronica wel degelijk prominent vermeld. Plots moest rtl4 opschuiven om plaats te maken voor mtv, tmf (met dat uurtje Veronica) en The Box. De hoofdredacteur: ‘Zo zie je maar: aan mij heeft het niet gelegen. Maar als het product niet goed is, kun je er nog zoveel aandacht aan besteden, de mensen kijken toch niet. Toen bleek dat er écht geen hond naar keek, is die programmering ook naar een andere pagina gegaan. Met Willem van der Meer heb ik daar vaak discussies over gehad. Die zei dan: ‘Je moet meer aandacht besteden aan de programmering. Het is nu tijd dat jij eens wat terug moet doen voor de tv.’ En of ik niet een serie artikelen kon maken over alle programma’s en de makers. Waarop ik zei: ‘Als aan het eind van het jaar blijkt dat er abonnees zijn weggelopen omdat we de redactionele formule hebben losgelaten, wie spreek ik daar dan op aan?’ Ook Jan Hoogesteijn kwam naar me toe en vroeg of er niet eventjes een Kink-special in kon, of een Kink-rubriek van vier pagina’s. Tja, het was wel eens spitsroeden lopen. Veel meer dan in het verleden kwamen ze nu langs met dit soort ‘verzoekjes’.’ Maar Kroonbergs weet dat het succes van het Magazine staat of valt met de onafhankelijke koers. En hij bracht het geld binnen voor Veronica. Bij radio en tv ging het er alleen maar met bakken tegelijk uit…

 

De carrousel moet gestopt worden

 

Als het hele carrouselmodel op tv niet blijkt te werken, moeten er natuurlijk stappen gezet worden. Elke week kost een half miljoen euro en er zijn vrijwel geen inkomsten. Maar wie draagt nu de verantwoordelijkheid? En kunnen de aangegane verplichtingen zomaar gestopt worden? En wat moet er dan voor in de plaats komen? Maandenlang geruzie binnen de Veronica-bestuurslagen is het gevolg. Oud-Veronicanen kijken meewarig en soms met pijn in het hart naar hoe de nakomelingen met hun omroep omgaan. Maar het grote publiek laat het koud. Zij denken nog steeds dat Veronica het best aardig doet als Yorin.

 

Je bent rijk en je rommelt wat

 

Het gesteggel over de verantwoordelijkheden bereikt een voorlopig dieptepunt op 2 november 2002. Dan is er ook binnen de ledenraad geen vertrouwen meer in het bestuur en de voorzitter Willem van der Meer de Walcheren. De ledenraad, dat zijn de afgevaardigden van de Vereniging die het beleid moeten controleren van het bestuur. Eerder had de ondernemingsraad van het bedrijf al geprobeerd het bestuur weg te sturen. Deze ondernemingsraad komt op voor de belangen van de werknemers en bestaat uit werknemers van vooral het Veronica Magazine. Dan is er ook een managementteam, waarin de directeuren van de diverse bedrijfstakken (radio, tv, blad, digitaal, litho) samen praten. Daar heeft niemand meer vertrouwen in het bestuur. En het bestuur bestaat op dat moment uit de drie man die gekozen zijn vanuit de Verenigingsraad, de directeur van de Veronica Uitgeverij én de voorzitter Van der Meer de Walcheren. Dan zijn er nog de personeelsleden die ook geen vertrouwen hebben in dat bestuur. En, om het nog complexer te maken, Veronica heeft op dat moment ook geen algemeen directeur. Een headhuntersbedrijf suggereert diverse kandidaten maar de managers van de diverse bedrijfstakken vinden zichzelf eigenlijk geschikter. Willem van der Meer de Walcheren polst nog oud-Veronicaan Unico Glorie. Maar intussen blijft hijzelf waarnemend algemeen directeur. Dan is er nog een financieel directeur, Jan Bruins. Hij zit twee maanden als waarnemend directeur, tussen november 2002 en januari 2003, ook in het bestuur. Daar controleert hij dus eigenlijk zichzelf. (Ben je er nog?)

 

Ingewikkelde constructies, waarvan voor de buitenwereld totaal niet duidelijk is wie er nu wie wegstuurt, afvalt of juist weer steunt. Wel wordt duidelijk dat Van der Meer de Walcheren wordt verweten de herlancering van het tv-station Veronica verkeerd aangepakt te hebben. Hij heeft die operatie zelf willen doen zonder verstand van zaken te hebben. Ook zou Van der Meer de Walcheren te eigengereid gedrag vertonen. Personeel lekt anoniem verdachtmakingen naar de pers. Daarbij vallen termen als ‘vriendjespolitiek’, ‘smeergeld’ en ‘incestueuze bende’. De teneur is dat Van der Meer niet luistert, hij weet niet waar hij het over heeft, hij schoffeert iedereen, er valt kortom niet met hem te werken. Hij zelf zegt: ‘Ja, ik ben eigengereid, dat hoort ook bij zo’n functie. Maar er was één grote interne machtsstrijd aan de gang en ik zat baantjesjagers in de weg. Het was de lpf in het kwadraat, macht om de macht. Ik wilde niet meer meedoen aan die machtsspelletjes en heb de club uit eigen beweging verlaten.’ Dat wil zeggen, Van der meer verlaat Veronica voordat hij wordt afgezet. De ledenraad had een aantal concrete voorbeelden verzameld waar Willem over had gelogen naar die ledenraad. Een vergadering daarover wacht hij niet af. En met zijn vertrek wordt ook dit bestuur aan de kant gezet. Het is dan aan de ledenraad om een nieuw bestuur aan te stellen. Maar hoe kunnen deze fanatieke Veronica-liefhebbers zonder bestuurlijke ervaring daar nu de goede mensen voor vinden? En wie kun je nog vertrouwen?

 

En daar gaat weer een voorzitter

 

Was de mislukte herstart van Veronica tv aan de voorzitter te wijten? Rayonlid en latere voorzitter Joris Hillebrand: ‘Ik had een ontzettend goede indruk van Van der Meer de Walcheren uit de publieke-omroeptijd toen hij ambtelijk secretaris van het bestuur was. Hij bezorgde altijd de stukken netjes op tijd. Hij zat altijd bij de vergaderingen van de Verenigingsraad. Ik stelde veel vragen en die werden echt heel goed beantwoord door Van der Meer de Walcheren. Maar bij de tv-herstart is het fout gegaan. Willem heeft nooit een concreet plan in stemming gebracht. Dat was ik niet van hem gewend. We kregen allemaal signalen dat het helemaal niet goed ging in het bedrijf. We hebben een ledenberaad belegd. Daar besloten we juridische hulp te vragen en dan met een brief naar het bestuur te gaan. Het is nooit de bedoeling geweest van de ledenraad om Van der Meer weg te sturen. We wilden hem op afstand houden. Het bedrijf werd geleid door iemand die geen manager was en maar twee dagen in de week aanwezig was. Jan Bruins was formeel waarnemend algemeen directeur maar hij had geen flikker te vertellen. Dat had Van der Meer de Walcheren bepaald. Onze eis was dat er een algemeen directeur zou komen.’

 

Het verweer van de gewezen voorzitter drie jaar later: ‘De beslissing om het vertrouwen in mij op te zeggen, was geen zakelijke beslissing. Het had gewoon met machtsposities te maken. Ze wilden allemaal directeur worden. Toen ik nog populair was, hadden ze gevraagd of ik het directeurschap er niet een beetje bij kon doen. Later kreeg ik het verwijt dat ik directeur wilde zijn. Dat was niet zo. Ik was advocaat, Veronica was een bijbaantje. Maar het was een volstrekt amateuristisch bestuur. Jan Bruins was wel aardig maar hij kon geen drie zinnen achter elkaar zeggen. Joop van der Reijden en ik kwamen vroeger in Hilversum overal binnen. Dat is geen stoere praat. Maar dit bestuur bestond uit pikkies. Als Bruins en Hoogendoorn ergens langs waren gegaan, zoals bij SBS, dan zeiden ze daar: Peppi en Kokki zijn langs geweest. Je had dus geen positie. Nu ging de Verenigingsraad zich ook nog met het bedrijf bemoeien. En toen brak de pleuris uit in het bestuur. Ik wilde mijn positie wel neerleggen en gewoon op afstand adviezen geven. Natuurlijk had ik er kunnen blijven als ik iedereen over de bol had gestreken. Ik wist ook hoe die spelletjes gespeeld werden. Maar ondertussen werd ik in de pers beschuldigd van vriendjespolitiek. Dat waren pure leugens. Ik moest me plots verdedigen voor het feit dat ik een vriendje zou zijn van Paul Brinks, een man die ik vier, vijf jaar niet meer gesproken had. Ik zou met hem op Curaçao een deal gemaakt hebben. Wat een onzin allemaal! Het was bedrijfscultuur om mensen met leugens te beschadigen. Dat was al zo in de tijd van Van der Reijden. Veronica was gewend altijd maar strijdjes te hebben. Het is een ruzieclub. Ik wilde hier gewoon niet meer bij horen.’

 

Een van de managers in die dagen is directeur radio Jan Hoogesteijn. Hij erkent voor een deel de door Van der Meer de Walcheren omschreven bedrijfscultuur. ‘Het is een cultuur die mede geschapen en in stand gehouden is door Van der Reijden. Zet zwakke mensen die geen zakelijk inzicht hebben op bepaalde posities. Die nemen dan weer andere gekken aan en dan krijg je een soort kettingreactie. Veronica had geen directie in die jaren. Dat stelde niets voor. Het was een raar samenhangsel van karakters en vooral belangen. En een voorzitter als Van der Meer de Walcheren die ook fungeerde als algemeen directeur, dat moest natuurlijk misgaan. Het was een recept voor een drama. Willem kon er wel kritiek op hebben maar hij deed er zelf net zo hard aan mee.’ Een andere manager, de hoofdredacteur van het Magazine, Michael Kroonbergs, herkent deze omschrijving. ‘Toen Van der Reijden wegging, zijn alle krachten losgekomen die los konden komen. Het is ongelofelijk wat er toen allemaal is gebeurd. Eén grote inteelt was het. Zo’n Jan Bruins die dan in het bestuur zit én directeur is. Al die mensen die Van der Meer de Walcheren had benoemd. Echt, ik had gedacht dat Willem toch een man van een zekere statuur was die wel leiding kon geven. Helaas, het was absoluut niet zo. En dan heb je die Vereniging nog. Natuurlijk hadden ze daar eerder moeten ingrijpen. Maar dan moet je wel het inzicht en het niveau hebben om dat te doorzien. Pas nadat wij als uitgeverij aan de bel trokken, is daar gereageerd.’

 

Na het vertrek van Van der Meer de Walcheren en de drie andere bestuursleden, neemt een interim-bestuur tijdelijk de zaken waar. Vanuit de Vereniging wordt Joris Hillebrand gevraagd waarnemend voorzitter te worden. Zo wordt de dan 32-jarige Joris Hillebrand de jongste en minst ervaren voorzitter ooit. Hij vindt het bijzonder vleiend om gevraagd te worden de club te besturen waar hij al zovele jaren groot fan van is. Hij combineert deze parttime job met zijn dagelijkse werk op een bank. Maar zo parttime zou de baan niet blijken te zijn, want de nieuwe voorzitter start niet in een leuke periode. Hillebrand: ‘Mijn baan bij de bank is al een volle werkweek, daar werkte ik op een gegeven moment nog twintig uur per week naast, voor Veronica. Mijn gezin heeft daar wel onder geleden. Maar er moest steeds weer bijgesprongen worden. De eerste opdracht toen ik begon, was een algemeen directeur te zoeken. Tot die tijd bleef Jan Bruins gewoon de baas bij het bedrijf. Maar vervolgens keerde de opstand binnen de uitgeverij zich tegen hem. Later heb ik gehoord dat de directeur van de uitgeverij, Marcel ten Holte, al een ‘acceptance speech’ had voorbereid. Hij dacht dat hij wel gevraagd zou worden om Bruins te vervangen. Intussen waren er twee dingen duidelijk.

 

Willem van der Meer was vijfjarige verplichtingen aangegaan. Stoppen met tv was dus nog geen optie. We moesten daar dus een vervolgtraject voor uitzetten. Anderzijds konden we geen geschikte algemeen directeur vinden binnen het bedrijf. We zijn dus naar hulp van buitenaf gaan zoeken.’

 

Ondertussen draait de carrousel nog eventjes door op tv. Pas eind 2002 wordt die tot stoppen gebracht. Beertje van Beers zien we niet meer terug op tv, het team van Kink tv verdwijnt ook in de vergetelheid. Marcus Polman krijgt nog één klein klusje alvorens hij de pen weer ter hand moet nemen. De zendtijd wordt nu gevuld met herhalingen van Countdown-hoogtepunten en oude Veronicaseries als Tour Of Duty en Moonlighting. Het Marco Borsato-concert komt oudjaar 2002 alsnog bij Veronica op tv. En er komt nog meer muziek. Radioen tv-presentator Jan Douwe Kroeske was in 2000 gedumpt bij de VARA en hij kon zijn 2 Meter-sessies vervolgens slijten aan rtl5. Daar moest hij in 2002 ook weg, maar hij had bij Kink fm de radioversie van 2 Meter weer nieuw leven in mogen roepen. Nu krijgt hij ook bij Veronica televisiezendtijd voor 2 Meter. Zijn programma was nooit een kijkcijferhit, muziek op tv scoort eigenlijk nooit, maar de slechte cijfers die hij hier scoort waren ook voor hem nieuw. Niettemin heeft Kroeske een onbegrensd vertrouwen in Veronica. Hoewel nuchter genoeg na twintig jaar VARA, gelooft hij toch sterk in het ooit grote merk. Ook is hij ervan overtuigd dat Kink fm een etherfrequentie gaat krijgen. Om in de kracht van Veronica te geloven hoef je dus niet al jaren op de payroll van Veronica gestaan te hebben. 

 

Op jacht naar de schat

 

Maar wat nu te doen na deze mislukte carrouselronde? Veronica heeft niet veel keuzes meer. Bij SBS en de hmg zitten ze niet meer op Veronica te wachten. En tja, die gloednieuwe hightech uitzendstraat in het voormalige AVRO-pand doe je ook niet gelijk weer weg. Bovendien heb je daar net ook nog eens twee fantastische radiostudio’s laten bouwen met de mooiste apparatuur en spetterendste aankleding die Nederland ooit heeft gekend. En de nu op handen zijnde verdeling van fm-stekjes lijkt in jouw voordeel uit te pakken. Dus dan ga je het toch nóg een keer zelf proberen. Er moet eerst nog even wat puin geruimd worden. Paul Brinks van The Works is niet meer nodig. De joint venture wordt ontbonden en Brinks krijgt nog ettelijke tonnen afkoopgeld overgemaakt. Communicatiechef Hans van der Veen heeft dan al een zak geld via de rechter losgekregen. Ook tijdelijk directeur Jan Bruins gaat met kruiwagens vol geld naar huis. Hij toucheert een van de grootste afkoopsommen uit de Veronica-geschiedenis, zo’n zevenhonderdduizend euro. En ook Willem van der Meer de Walcheren verlaat niet berooid het slagveld. ‘Een man die zijn fortuin vergaart met afkoopsommen’, zegt de nieuwe voorzitter Joris Hillebrand over hem. Wel krijgt hij nog een trap na van zijn voorganger, Joop van der Reijden. Die zegt tegen Van der Meer: ‘Et tu, ook Gij, Brutus’. De verrader verraden, zo vindt de ene miskende voorzitter over de andere miskende voorzitter. Beide mannen kunnen ook na deze afgang het Veronica-boek niet sluiten. Beiden blijven contact houden met bevriende relaties binnen het omroepbedrijf, ijdel hopend op een vorm van eerherstel en druk stokend achter de schermen.

 

Al deze afkoopsommen kosten Veronica veel geld, maar zolang er nog geld in kas zit, zullen er aasgieren om de club blijven cirkelen, op zoek naar goudgele kruimels. Welke nieuwe goudzoekers zouden dit keer aan de poorten van de Veronica-paleizen kloppen? Of kan een volledige afgang nog voorkomen worden? Het is de taak van Peter Hoogendoorn als tv-directeur om met een programmadirecteur te komen waar het (interim- )bestuur vertrouwen in heeft. Wie zou er nog iets van Veronica tv kunnen maken? Zoals altijd is er een grote voorkeur voor iemand die Blauw Bloed bezit. Het wordt een man die eerder tussen 1977 en 1980 en van 1982 tot 1988 én van 1995 tot 1996 bij Veronica werkte. De man zelf zat al bij de telefoon te wachten, lang kon het toch niet duren voordat ze hem te hulp zouden vragen? Hij gaat zijn vierde Veronica-avontuur aan in december 2002. Zijn naam: Bert van der Veer.